Navigering
Är du medlem?
Logga in här
På den här sidan presenterar vi intern medlemsinformation. Vad händer inom vår branschorganisation och vilka projekt ligger närmast i pipeline. Vi meddelar när det är dags att träffas på årsmöte och medlemsmöten. Ni hittar även protokoll om ni inte har möjlighet att delta på ett specifikt möte och ekonomisk rapportering. Ta för vana att logga in regelbundet och glöm inte att följa oss via nyhetsbrev och Sociala kanaler.
Undersökning gällande framtidens mässor & andra events
Under årsmötet beslutades att en undersökning ska skickas ut beträffande framtida önskemål om fysisk/digital mässa, Sverigetour, uppackning, öppethus/minimässa tillsammans med PWA Promotion House mm. Enkät skickades ut till PWA medlemmar, externa utställare och även besökare under september 2024 via PWA nyhetsbrev, PWA blogg, Sociala kanaler, Elmia och Branschkoll. Totalt sett 313 personer från produktmediabranschen svarade på frågorna, 187 besökare och 126 utställare. En rapport med svarsresultaten delges till PWA medlemmar längst ner på den här sidan.
Efter att ha sammanställt vår marknadsundersökning har vi kommit fram till följande: Under 2025 kommer vi att arrangera Nordic Profile Fair som tidigare vecka 3 och 33. Nästa Nordic Profile Fair arrangeras den 15-16 januari 2025 i hall C på Elmia i Jönköping. Den digitala delen av mässan kommer däremot inte att genomföras p g a bristande intresse från både utställare och besökare. Från och med 2026 kommer vi att ta ett totalt omtag för mäss- och branschaktiviteter. I och med att PWA nu samlar branschens medlemmar kommer vi i början av året att anordna branschdagar under våren i Stockholm. Exakt tidpunkt och hur konceptet kommer att se ut återkommer vi till under 2025. Det kommer även att arrangeras en Nordic Profile Fair i Jönköping i augusti som tidigare, där vi satsar helhjärtat på att utveckla mässan för produktmediabranschen.
Processen gällande en ny förening
Styrelserna för SBPR och PWA träffats vid flera tillfällen och diskuterat hur vi som föreningar, gemensamt kan bidra till att utveckla och stärka produktmediabranschen i Sverige framöver. Efter det gemensamma informationsmötet den 11 december 2023 har PWA haft en första extra föreningsstämma 15 januari för att rösta om föreslagna stadgeförändringar. SBPR har haft ett möte med sina medlemmar gällande förslag att avveckla SBPR. Även SBPR's medlemmar har röstat för att processen ska gå vidare och ett andra möte kommer hållas innan sommaren. PWA höll en andra Extra Föreningsstämma den 13 maj på Quality Hotel Match i Jönköping för att rösta om de föreslagna nya stadgar vi gick igenom på vårt informationsmöte den 10 april i Viared. Vi var 31 röstberättigade medlemmar. Utfallet på röstningen blev följande: 26 JA mot 4 NEJ och 1 lade ner sin röst. På årsmötet den 18 juni godkände stämman med klar majoritet 41 JA och 1 NEJ. Detta innebär att medlemmarna i PWA har med en betydande majoritet röstat för att ändra våra stadgar och öppna upp för att ta emot nya medlemmar inom produktmediabranschen.
Just nu arbetar SBPR med att avveckla föreningen och avsluta de praktiska delarna av sin verksamhet. Beslutet togs på SBPR’s årsmöte den 3 april tidigare i år. Samtidigt är PWA redan i full gång och förbereder sig för att välkomna nya medlemmar. Under hösten kommer PWA’s styrelse att forma en vision för föreningens framtid och nya namn.
Styrelsen består av ordförande Roger Nilsson, styrelseledamöter Håkan Pettersson (tidigare Tg-H), Per Lundström (Midocean), Johan Strand (Fruit Distribution), Oskar Dahlin (Vinga), Lars Rubensson (Prident), Robert Lindström (Company Line) och styrelsesuppleant Marika Dahlén (Dahléns Konfektion). Första styrelsemötet hölls den 19 augusti hos PWA Promotion House i Stockholm. En arbetsgrupp bestående av Roger Nilsson, Håkan Pettersson och Robert Lindström tillsattes för att under hösten arbeta fram en ny budget, nya riktlinjer och ett förslag hur PWA bjuder in tidigare SBPR medlemmar till vår branschorganisation enligt de nya stadgarna. Det senare gick ut till branschen via en pressrelease den 23 september efter att SBPR bjudit in sina tidigare medlemmar via brev 20 september.
Årsmöte i juni och informationsmöte på augustimässan
Den 17-18 juni hölls ett 2 dagars möte med utbildning, teambuildning och årsmöte på Gullmarsstrand. Protokoll finns att läsa under fliken årsmöte. Det hölls work shops och utbildning av Nordiska Textilakademin första dagen vi träffades på Gullmarsstrand. Pdf med NT presentation skickades ut 27 juni från kontakt@pwa.se men delas även här för er som eventuellt missat att ta del av denna viktiga information. I pdf finns bra länkar och kontaktvägar!
Som vanligt hölls det informationsmöte för medlemmarna i samband med Nordic Profile Fair Hybridmässan den 13 augusti på Elmia, Jönköping. Vi informerade om augustimässan och det senaste som hänt.
Nya medlemmar
Våra senaste medlemmar är ACG Accent, Adwater AB, Aqua Visibility AB, Do More Group AB @kalmasweden, FF Profilreklam AB, Indukta AB, Intemporel AB, Master Design AB, Miiego A/S, Nordic Brand Communication AB, Prodir APS, Senator Benelux b.V., Swagg Screen & Textil AB, Tipe Produkter AB, UMA Schreibgeräte Ullmann GmbH och Wackes AB. Vi är nu 66 medlemmar totalt. Varmt välkomna till vårt härliga gäng!
PWA Promotion House
PWA Promotion House är en permanent utställning som delas mellan de 12 PWA medlemmarna Carlobolaget, Fruit Distribution, Halmstads Handelshus, Headwear Scandinavia, MEC Profil, Midocean, Neutral.com, Portia, PTS Askeroth, Stilo Skandinaviska, Tee Jays, Zebro International. Under själva invigningen augusti 2023 samarbetade vi med Promotion Gallery Stockholm som finns i samma trapphus med ytterligare 9 PWA medlemmar. Senaste eventet var ett öppet hus den 20-23 augusti 2024.
Det nya showroomet erbjuder även övriga PWA medlemmar och återförsäljare att boka en möteslokal där man kan träffa sina kunder för att presentera produkter och erbjudanden. Kostnaden för att hyra konferensrummet är halvdag (kl 9-12 alt. kl 12-15) 750 kr alternativt heldag (kl 9-15) 1500 kr + moms. Bokning sker via PWA eller de bolag som hyr. Lokalens öppettider är måndag-torsdag 9.00-16.00, fredag 9.00-15.00.
PWA har regelbunden kontakt med hyresvärden BanFast Förvaltning och vi står på väntelistan om nya lokaler blir lediga i samma trapphus som PWA Promotion House på Barnhusgatan 16 i Stockholm. Under våren blev en lokal på våning 1 tillgänglig och dialog fördes med medlemmar från kölistan. PWA hade visning den 20 augusti för de 10 medlemsföretag som kallats och som stod näst på kö. Under september har PWA arbetat fram hyresavtal för de medlemsföretag som ska flytta in i på våning 1 i samma trapphus som PWA Promotion House mittemot Promotion Gallery. Som det ser ut nu är det ACG Accent, Adwater, Borgstena of Sweden, Eurosweet, House of Regalo, Ingli Sweden, Neutral (byter våning), Prident, Senator och Spennare. Nuvarande hyresgäst lämnar under hösten 2024 och tillgång för PWA kommer ske under december månad. Målet är därefter att invigning arrangeras under januari 2025. På våning 4 flyttar WSI_BlackHill in på Neutrals gamla yta och Tipe Produkter kommer dela yta med PTS Askeroth fr o m december.
Folkets Hus - House of People
PWA Maria hade s k byggmöte med vår kontakt på Folkets Hus i Stockholm under vecka 34. På sikt är målet att vi kan använda Folkets Hus som ligger granne till Barnhusgatan 16 och som renoveras just nu. Senaste information är att nya House of People ska vara klart under mars/april 2025. PWA fortsätter hålla kontakt.
EAC & PSI
Enligt beslut på årsmötet 2023 fortsätter PWA att bevaka vad som kommer att ske framöver via Europasamarbetet EAC. Under PSI mässan januari 2024 träffade PWA medlemmar från EAC (European Association Cooperation) på MoPA öppningen. PWA var inbjudna av PSI och cyber-Wear Heidelberg GmbH för att närvara vid invigningen av MoPA museet (Museum of Promotional Articles) som presenterades för första gången kvällen innan PSI mässan startade. Museet tittar tillbaka på historiska (ikoner), samtida och framtida produktmediaartiklar och är i sitt slag unikt. Där fanns t ex den första frisbeen, en ABBA T-shirt från 1979, en vacker klänning gjord av BIC pennor, ett helt rum med godis, tändare och tändstickor från Swedish Match i Jönköping. Hela historien om alla artiklar var beskriven i text på väggarna. Utställningen fanns att beskåda för alla deltagare under PSI mässan och där hittade man även en shop med MoPA give aways som på alla traditionella museum. PWA besökte också utställare i de 2 hallarna, bland annat medlemmar som var på plats. Nästa mässa arrangeras 7-9 januari 2025. Läs mer via www.psi-messe.com
Sverige (PWA) var värdar när European Associations Cooperation (EAC) träffades på sitt andra möte i Stockholm 21-23 maj. Ordföranden Steven Baumgärtner höll i agendan och 18 personer deltog från Belgien, Italien, Frankrike, Nederländerna, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Österrike och USA (inofficiellt inte medlem). Representanter från tio länder åtog sig under mötet att bilda EAC för att bättre samordna insatser, stärka och ta itu med gemensamma utmaningar inom produktmediabranschen. PWA visade även EAC vårt showroom koncept hos PWA Promotion House och Promotion Gallery på Barnhusgatan 16.
EAC ska arbeta med lagar & regler, politik, lobbying, marknadsföring, mässor & events, utbildning, digitalisering, hållbarhet och använda varandras erfarenheter. PPAI (Promotional Products Association International) från USA deltog i diskussionerna för att stödja utvecklingen av den övergripande industrin i linje med dess vision och uppdrag.
Detta EAC samarbete markerar en betydande milstolpe inom produktmediabranschen som kommer förbättra, utveckla, stärka, driva och sätta högre standarder över hela Europa.
CTCO & CPrint Fair
PWA besökte franska mässan som arrangerades den 6-8 februari 2024 i Lyon. Flera EAC medlemmar närvarade för att delta på en internationell konferens. Några PWA medlemmar ställde ut. Nästa mässa arrangeras 4-6 februari 2025. Läs mer via www.salon-ctco.com eller www.salon-cprint.com
Myvendofair
PWA besökte danska mässan som arrangerades den 6-7 mars 2024 på Odense Congress Center. Flera PWA medlemmar ställde ut. Nästa mässa arrangeras 5-6 mars 2025. Läs mer via www.myvendofair.dk
Power of Produktmedia
Under 2023 har PWA tillsammans med SBPR tagit fram en marknadsundersökning om produktmedia -The Power of Produktmedia. Längst ner på sidan kan du som PWA medlem ladda ner och ta del av resultatet från Demoskop.
Aktuellt om våra mässor
Under pandemin har vi fått ställa om och tänka flexibelt! Vi har haft tät dialog med vår samarbetspartner Elmia där vi tvingats ställa in de senaste fysiska mässorna i augusti 2020, januari 2021, augusti 2021 och tyvärr även i januari 2022. Vi har istället fått möjligheten att utveckla en digital mässplattform som ett komplement tillsammans med vår nya samarbetspartner Onlinemassan.com och arrangerat 3 digitala mässor i augusti 2020, januari 2021 och augusti 2021. Resultatet blev en hybridmässa i augusti 2022 som blev ett lyckat koncept och som nu körts totalt 5 gånger!
Nordic Profile Fair Hybrid - Produktmediabranschens första-femte hybridmässa - Augusti 2022 - Augusti 2024
PWA arrangerade branschens första hybridmässa Nordic Profile Fair Hybrid i samarbete med Elmia och Onlinemassan.com 17 augusti - 2 september. Den digitala delen sände LIVE på plats från de 2 mässdagarna i Jönköping och pågick sen ytterligare 14 dagar via www.nordicprofilefaironline.com. Hybridmässan på Elmia flyttades fram enligt medlemsbeslut den 16 december p g a rådande pandemi situation! Augustimässan arrangerades i C-hallen och Lobby Syd som ligger i anslutning till Entré Syd. Hybridmässan hade totalt 107 utställare varav 42 var PWA medlemmar. Hybridmässan hade 1167 unika besökare på Elmia (totalt 1441 besök) och 522 unika digitala besökare på (totalt 956 besök). Branschfesten hölls onsdagen 17 augusti. Det bjöds på BBQ grillbuffé med vin/ölpaket i Elmias trädgård och populära coverbandet Haaks underhöll 400 gäster.
Andra hybridmässan arrangerades 17 januari - 3 februari i samarbete med Elmia & Onlinemassan.com. Platsen var nu återigen den rymligare hall A för att alla utställare som vill vara med ska få en plats. Den digitala delen sände LIVE på plats från de 2 mässdagarna i Jönköping och pågick sen ytterligare 14 dagar via www.nordicprofilefaironline.com. Man behöll de trängre gångarna efter ett lyckat koncept i Hall C. Lobby Nord användes till PWA studio, SBPR, tjänstebilar från Porsche och Hedin Bil, lunch, café, gratis vatten och kaffe. Hybridmässan hade totalt 101 utställare varav 41 var PWA medlemmar. Hybridmässan hade 1181 unika besökare på Elmia (totalt 1501 besök) och 774 unika digitala besökare på (totalt 879 besök). Branschfesten hölls onsdagen 18 januari. Det bjöds på buffé med vin/ölpaket på Elite Stora Hotellet och populära coverbandet Haaks underhöll 350 gäster.
Tredje Nordic Profile Fair Hybrid gick av stapeln fysiskt på Elmia 16-17 augusti och digitalt 16 augusti - 1 september. Platsen var hall A med ett nytt mattorg, foodcourt inne i hallens nedre hörn för att behålla trafiken. I mittgången fanns nyhetspelare där utställarna gratis fick highlighta utvalda produktnyheter. Den digitala delen sände LIVE på plats från de 2 mässdagarna i Jönköping och pågick sen ytterligare 14 dagar via www.nordicprofilefairhybrid.com. Hybridmässan hade totalt 113 utställare varav 43 var PWA medlemmar. Hybridmässan hade 993 unika besökare på Elmia (totalt 1189 besök) och 422 unika digitala besökare på (totalt 433 besök). After Fair branschfesten hölls onsdagen 16 augusti. Det bjöds på buffé med vin/ölpaket i Elmias nyrenoverade Kongress & Konserthus i anslutning till trädgården med sittplatser inomhus och mingelplatser utomhus. Trubaduren Henrik "Henke" Strömberg underhöll ca 250 gäster en trappa upp vid Elmias nya champagnebar.
Inför fjärde upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid fick PWA ett uppdrag av stämman på årsmötet att gå ut med en medlemsförfrågan om januarimässan skulle pågå i 2 eller 3 dagar. Det kom in svar från i stort sett alla medlemmar (51 företag). Av dessa var det 45 medlemsbolag som röstade för 2 dagar. Samtidigt gjorde Elmia en undersökning bland övriga externa utställare och fick även där en majoritet för att ändra januarimässan till 2 dagar. Därför arrangerades Nordic Profile Fair Hybrid fysiskt på Elmia 17-18 januari och digitalt 22 januari - 2 februari. Trots snöstorm med varning till svenska folket att inte bege sig ut på vägarna hade hybridmässan 677 unika besökare på Elmia (totalt 787 besök) och 322 unika digitala besökare på (totalt 365 besök). Hybridmässan hade totalt 85 utställare varav 36 var PWA medlemmar. PWA bjöd in till nätverksmingel 17 januari med föreläsning av f d finansministern Anders Borg i Hammarskjöldsalen, Jönköping Konsert & Kongress på Elmia, spelade in 18 filmreportage från utställarnas montrar och gjorde en filmintervju från PWA loungen med Lena & Agneta från Nordiska Textilakademin.
Den 5e upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid arrangerades fysiskt på Elmia 14-15 augusti. Denna gång tillbaka i Hall C (som aug 2022) med ett vackert jultorg vid entrén i Lobby Syd. Dagen innan anlitades en dekoratör som skyltade nyheter som utställarna lämnat in. Antalet utställare hade ökat till 93 st från januaris 83 st. Av dessa var 40 medlemmar (januari 36 st) - KUL! Under de 2 mässdagarna hade Elmia 972 besökare varav 883 var unika. Filmteamet Freewater Pictures och PWA Maria gjorde 23 reportage från montrar. LIVE ON TAPE sändningarna presenterades via den digitala mässan som startade 19 augusti och stängde 30 augusti. Den digitala delen hade 429 besökare och mässan i sin helhet därav totalt 1401 besökare. Branschfesten hölls på Twin City mitt i stan. PWA abonnerade hela restaurangen för en kväll tillsammans med branschfolket. Det blev ca 200 personer som njöt av en fantastiskt god buffé. Under middagen delade Johan Jüngling, Roger & Maria ut priser till dem som deltog på golftävlingen PWA OPEN before fair dagen innan. Coverbandet Duo Jag spelade så att nästan hela Jönköping gungade. Deras egen DJ underhöll oss sen ända till slutet på festkvällen av bra musik i kombo med sin Saxofon!
Nordic Profile Fair - Nordens viktigaste mötesplats för produktmediabranschen!
PWA arrangerar Nordic Profile Fair i samarbete med Elmia. Nordic Profile Fair är fackmässan med fokus på nyheter för alla som arbetar med profil- och marknadsföringsprodukter. Välkommen till två dagar fyllda av möten med befintliga och nya leverantörer på Elmia i Jönköping! För mer information besök www.elmia.se/nordic-profile-fair/
Nordic Profile Fair Online - Produktmediabranschens första onlinemässa
PWA arrangerade Nordic Profile Fair Online i samarbete med Onlinemässan under pandemin. Vi ser onlinemässan som ett framtida komplement till våra fysiska mässor och något som absolut har utvecklat branschen. En onlinemässa når alla kunder från norr till söder, fler personer på företaget får möjlighet att ta del av produktnyheter och onlinemässan har en stark miljöprofil vilket också gör att den aktuella hållbarhetsfrågan fokuseras. Då första onlinemässan lanserades i augusti 2020 besöktes den av 1565 besökare och 16 utställare var först ut på att testa digitalt. Under andra Nordic Profile Fair online i januari 2021 ställde 32 utställare ut och onlinemässan hade över 5400 besökare. Vår tredje mässa i augusti 2021 var större än hösten innan med 19 utställare som besöktes av 2370 besökare. Nordic Profile Fair Online var tillbaka som en spännande hybridmässa 17 augusti - 2 september 2022 med digitala utställare, föreläsare och LIVE reportage från Elmia i Jönköping. Den andra hybridmässan arrangerades 17 januari - 3 februari 2023, den tredje 16 augusti - 1 september 2023, den fjärde 17 januari - 2 februari 2023 och nu senast den 5e upplagan 19 augusti - 30 augusti 2024. För mer information besök www.nordicprofilefairhybrid.com
PWA OPEN before fair - Nytt event dagen innan mässan!
Totalt blev det 7 bollar som spelades när PWA arrangerade den nya golftävlingen PWA OPEN before fair den 13 augusti på SAND Golf Club strax utanför Jönköping. Det spelades en så kallad 4 manna scramble och medlemmarna Adelante, Aqua Visibility, Falk&Ross, Fourtex, Nordisk Handelshus, Spennare och Zebro deltog tillsammans med inbjudna kunder. PWA hade också ett team och Håkan Pettersson från Styrelsen skötte rodret denna dag eftersom Roger & Maria arbetade på mässan. Vinnande team blev Falk & Ross - STORT GRATTIS! Se hela resultatlistan på vår PWA blogg
PWA Promotion on Tour
Under våren 2022 arrangerade PWA för första gången en Sverigetour som blev mycket lyckad. Totalt 26 medlemsföretag deltog under vecka 11-12. Sverigetouren besökte Stockholm Waterfront Congress Centre 15 mars, Göteborg Clarion Hotel Post 17 mars och Malmö Arena 22 mars. Det fysiska eventet hade ca 200 besökare fördelat på 100 företag. Det digitala mötesforumet som fortsatte ytterligare 14 dagar resulterade i totalt sett 400 besökare.
En andra Sverigetour arrangerades under mars 2023. PWA Promotion on Tour stannade då till i 3 städerna Örebro, Göteborg och Malmö. Endast medlemmar fick delta på PWA Promotion on Tour och totalt 22 företag ställde ut med sina produktnyheter. Sverigetouren besökte Club 700 Conventum i Örebro den 23 mars, Eriksbergshallen Quality Hotel 11 i Göteborg den 28 mars och avslutades på Malmö Arena Palissad i Hyllie den 30 mars. Sverigetouren fick besök från 90 företag och 184 personer. Bokningar med utställarnas säljare skedde via det digitala mötesforumet på mässplattformen www.nordicprofilefairhybrid.com/pwapromotionontour/
2024 arrangerade PWA sin 3e Sverigetour. De 3 städerna och platserna blev Norrköping - Norrköping Event Center 12 mars, Göteborg - Quality Hotel The Weaver Mölndal 14 mars och Malmö - Best Western Malmö Arena Hotel Hyllie 19 mars. Totalt 21 medlemsföretag deltog för att visa nyheter. När PWA Promotion on Tour besökte Göteborg fanns även Nordiska Textilakademin på plats för att diskutera textil hållbarhet, kommande lagstiftning och aktuella utbildningar med utställarna och besökarna. Sverigetouren fick besök från77 företag och 143 personer. Bokningar med utställarnas säljare skedde via det uppdaterade digitala mötesforumet på mässplattformen www.pwa.se/pwa-promotion-on-tour/2024
PWA Uppackning
24 januari 2024 arrangerade PWA för första gången en PWA Uppackning på hotellet Clarion Sign i Stockholm med gångavstånd till det nya showroomet PWA Promotion House. Medlemmarna ACG Accent, BlackHill (WSI), Hot Screen, House of Regalo, Intemporel, L-Shop-Team, Only Design, Senator och Tings (Trading Gifts) deltog. Det kom en jämn ström besökare på uppackningen med totalt 50 företag och 100 personer mellan klockan 10-16. Hotellet servade smidigt och allt gick bra! Vi hade en trevlig dag tillsammans.
Den 21 augusti 2024 arrangerade PWA Uppackning för andra gången på Nordic Light Hotel på Vasaplan 7 i konferensrum Spectra. Intresset var stort och antalet utställare ökade till 20 företag: ACG Accent, AD Company, Black Hill, Borgstena of Sweden, Buxbom (Fourtex), Ernst Alexis, Eurosweet, Hot Screen, House of Regalo, ID Identity, Ingli Sweden, Intemporel, Kalma, L-Shop-Team, Miiego, Prident, Senator, Stricker, Tings och Tipe Produkter. Det blev lite trångt eftersom PWA räknat med max 15 utställare. Dock var lokalen nära vårt showroom och enkel för kunderna att hitta samt nära tågcentralen. Det var fullt upp med över 100 besökare som representerade 44 företag på 1 dag!
Varma hälsningar från oss på PWA